GT História das Artes do Espetáculo – Anais da VI Reunião Científica da ABRACE

 

————————————————————–
ALCURE, Adriana Schneider. O debate entre ‘tradição’ e contemporaneidade: notas sobre os Bonecos de Santo Aleixo de Évora e o Teatro de Mamulengos pernambucano. Rio de Janeiro: UFRJ; professor adjunto. Atriz e diretora.
 

RESUMO
Os Bonecos de Santo Aleixo se constituem como um espetáculo de títeres de varão tradicionais alentejanos, cujas marionetes medem cerca de 20 a 40 cm. As técnicas e os elementos teatrais desta expressão, utilizados pelos mestres Manuel Jaleca e António Talhinhas, foram transmitidos, em meados dos anos 1980, aos atores/manipuladores do CENDREV (Centro Dramático de Évora), que passaram a ser os portadores dos bonecos e do saber destes mestres. Desde então, este grupo de atores profissionais vêm garantindo a permanência do espetáculo, a partir de conceitos e noções muito específicas de “tradição”, “origem”, “autenticidade” e “patrimônio”. Os Bonecos de Santo Aleixo são os anfitriões da BIME – Bienal Internacional de Marionetas de Évora, que se realiza desde 1987 nesta cidade. Paralelo ao evento, ocorre, desde 1997, o SIME – Seminário Internacional de Marionetas de Évora, promovido pelo CHAIA – Centro de História da Arte e Investigação Artística, da Universidade de Évora. O SIME vem procurando discutir a experiência dos Bonecos de Santo Aleixo a partir dos conceitos acima citados em contraste com questões contemporâneas, relacionando estas abordagens a outras expressões do teatro de bonecos. O Teatro de Mamulengos pernambucano tem sido recorrentemente trazido a esta arena de debates, através de pesquisadores do tema convidados a participar do seminário e/ou da bienal, que oferecem perspectivas distintas a respeito de conceitos e noções que vêm orientando a construção dos discursos, das políticas culturais, das ideologias e das definições acerca dessas formas teatrais. Esta comunicação procurará identificar esta discussão, apontando algumas questões, tanto de ordem estética, quanto política, que a norteiam.
Palavras-chave: Teatro de bonecos. Teatro de Mamulengos. Bonecos de Santo Aleixo. Cultura popular. Contemporaneidade.
 

ABSTRACT
The Santo Aleixo’s Puppets are a traditional spectacle from the Alentejo. The puppets have about 20 to 40 cm. The techniques and theatrical elements of this expression, used by the masters Manuel Jaleca and Antonio Talhinhas, were transmitted, in the mid-1980s, to the actors / puppeteers of CENDREV (Drama Centre of Evora), which became the bearears of the puppets and knowledge of these masters. Since then, this professional group of actors have granted the permanence of the show, by articulating very specific concepts and notions about “tradition”, “origin “,”authenticity” and “heritage”. The Santo Aleixo’s Puppets host the BIME – Biennial International Puppet Evora, which takes place in this city since 1987. Parallel to the event, occurs, since 1997, SIME – International Puppet Workshop Évora, sponsored by CHAIA – Center for Art History and Artistic Research of the University of Evora. The SIME has been trying to discuss the experience of the Santo Aleixo’s Puppets through the concepts mentioned above in contrast to contemporary issues by relating these approaches to other expressions of puppetry. The Mamulengos’Theater of Pernambuco has been repeatedly brought to this arena of debate, by researchers invited to attend the seminar and / or biennial, which offer different perspectives on concepts and notions that have been constructing the discourse, the cultural politics, the ideologies and the definitions about these theatrical forms. This article will search to identify this discussion, pointing out some issues (aesthetic and political), that guide it.
Keywords: Puppet theater. Mamulengos’ Theater. Santo Aleixo’s Puppets. Folklore. Contemporaneity.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
ARANTES, Luiz Humberto M. Memória, biografa e cena. Uberlândia/MG, PPGArtes/UFU/FAPEMIG. Professor Associado.
 

RESUMO
Esta proposta de comunicação pretende expor alguns levantamentos acerca dos intercruzamentos entre biografia e memória, como ainda verificar como tem sido realizado algumas transposições cênicas deste formato narrativo na cena teatral brasileira do século XXI. Para isto pretende-se lançar mão de conceitos acerca da cena contemporânea, sobre subjetividades e estudos de memória, além de verificar misto em alguns estudos de caso encenados por criadores brasileiros.
Palavras-chave: Dramaturgia, memória, biografia
 

RESUMO
Esta comunicación consiste en presentar algunos estudios sobre entrecruzamiento entre la biografía y la memoria, sin embargo, como se ha hecho para comprobar cómo algunas transposiciones de este formato de narración escénica en la escena brasileña teatral del siglo XXI. Para ello tenemos la intención de hacer uso de los conceptos de la escena contemporánea, sobre los estudios de la subjetividad y la memoria, y para identificar en algunos casos dramáticos llevada a cabo por los brasileños.
Palabras clave: Dramático, la memoria, la biografía.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
CASTAMAN, Aline. As particularidades da encenação elizabetana e jacobina: uma introdução sobre a prática teatral da companhia King´s Men de Shakespeare. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas; Mestrado; Orientador: Prof. Dr. Clóvis Dias Massa. Atriz e pesquisadora.
 

RESUMO
Esta pesquisa visa elucidar algumas particularidades a respeito da encenação realizada no período elizabetano e jacobino, em especial sobre a prática teatral da companhia King´s Men, na qual William Shakespeare fazia parte como ator, autor e sócio. Um dos aspectos significativos da era elizabetana e jacobina foi o desenvolvimento do teatro profissional. Atores que precisavam pertencer a uma companhia, companhias que precisavam possuir várias peças e fixá-las no repertório, dramaturgos que precisavam manter-se em evidência para continuar vendendo suas peças e claro, teatros que precisavam ter um número considerável de freqüentadores para manter os pagamentos em dia e não correrem o risco de fechar. No final do século XVI, a companhia de Shakespeare distinguiu-se das demais por tornar-se proprietária de seu próprio local de apresentação, pelos seus membros serem ambos atores e sócios e por ter o seu próprio dramaturgo, o qual foi também bastante sagaz no que diz respeito ao seu papel na companhia como homem de negócios. Esta pesquisa aprofunda os estudos relativos à prática cênica desta companhia ao abordar as especificidades relacionadas à questão funcional da organização do espetáculo através de perspectivas diversas de comentaristas e críticos do período em especial. Por esta razão, a metodologia que está sendo usada é de procedimento histórico a partir de um levantamento crítico sobre os elementos da encenação no período elizabetano e jacobino. A fundamentação abarca um estudo de dois campos: A) Estudos históricos sobre o período elizabetano e jacobino. Podem-se mencionar as obras de Stephen Greenblatt, Frank Kermode, James Shapiro. Estes estudos servem como contextualizadores para a pesquisa, concentrando-se nos aspectos extratextuais do contexto de época: sociedade, política, estética. B) O estudo das técnicas cênicas da época elizabetana e jacobina. Trata-se aqui de uma investigação sobre a performance no teatro shakespeareano mencionando particularmente os trabalhos de Andrew Gurr, B. L. Joseph, Ronald Watkins, Thomas Wright, John Bulwer, Sister Miriam Joseph, Stanley Wells, Mariko Ichikawa e E. K. Chambers, os quais são referências importantes na abordagem teórica deste trabalho. Investigar possíveis reconstituições a respeito das várias companhias, e da King´s Men em particular, debruçando-se sobre estudiosos que recolheram materiais, evidências da prática cênica a partir da análise das peças e também do modo de vida próprio daquela época traz contribuições em relação às perspectivas do ator e do teatro elizabetano e jacobino como um todo.
Palavras-chave: William Shakespeare. Encenação. Companhia. Ator.
 

ABSTRACT
This research has the aim to elucidate some particularities regarding the staging performed in the Elizabethan and Jacobean period, particularly on the theatrical practice of the company King´s Men in which William Shakespeare was an author, partner and actor. One of the significant aspects of the Elizabethan and Jacobean age was the professional development in the professional theatre. Actors who needed to belong to theatre companies, companies which needed to own several pieces and affix them in the repertoire, playwrights who had to remain in evidence to continue selling their plays, theaters that needed a considerable number of people in order to keep paying the bills and not running the risk of shutting down. At the end of the sixteenth century, Shakespeare´s company distinguished itself from others by becoming the owner of its own place of presentation, its members being both partners and actors and have their own dramatist, which was also very keen on respect to its role in the company as a businessman. This research deepens the studies on the stagecraft of this company to approach the specificities associated to the functional concerns of the staging organization trough several perspectives of commentators and reviewers from the particular period. Hence, a historical methodological procedure is being used from a critical survey of the staging elements in Elizabethan and Jacobean period. The grounds include a study of two fields: A) Historical studies on Elizabethan and Jacobean period. It may be mentioned the works of Stephen Greenblatt, Frank Kermode, James Shapiro. These studies serve as contextualized to the research focusing on the extratextual aspects of the period: society, politics and aesthetics. B) The study of the scenic techniques of the Elizabethan and Jacobean period. This is about an investigation into the performance in Shakespearean theater citing particularly the works of Andrew Gurr, B. L. Joseph, Ronald Watkins, Thomas Wright, John Bulwer, Sister Miriam Joseph, Stanley Wells, Mariko Ichikawa e E. K. Chambers, who are relevant references on the theoretical approach of this essay. To investigate possible reconstitutions about the various companies and the King´s Men in particular, working on scholars who gathered material, evidences from the theatrical practice through the part´s analyzes and also de lifestyle of that era bring forth contributions regarding to the perspectives of the actor and the Elizabethan and Jacobean theatre as a whole.
Key-words: William Shakespeare. Staging. Company. Actor.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
COLLAÇO, Vera. Espacialidades e Textualidades Exponenciais de Jovens Encenadores. Florianópolis: UDESC; professora associada.
 

RESUMO
Esta comunicação trás para o debate as espacialidades e as textualidades elaboradas por jovens encenadores para as suas mise-en-scènes. Estas encenações são resultantes de sua atividade acadêmica na disciplina de Prática de Direção Teatral I, ministrada no primeiro semestre de 2011, no curso de Licenciatura e Bacharelado em Teatro do CEART/UDESC. Formam o conjunto analítico aqui trabalhado um total de treze encenações. Estes trabalhos servem de ponto de partida para uma reflexão sobre a espacialidade e a textualidade no teatro contemporâneo a partir do olhar destes encenadores. A questão central pode ser definida como a busca de compreensão do que é entendido como espaço e texto por parte deste conjunto de encenadores. Pensa-se a questão do espaço para além da estrutura cenográfica, adota-se aqui para análise a espacialidade enquanto visão e movimento. O mesmo pode ser dito com relação ao texto. A percepção aqui adotada esta de acordo com a perspectiva contemporânea de texto, ou seja compreende-se que todas as estruturas passíveis de leitura constituem-se em possíveis textos para o trabalho teatral. Analisar, pelo olhar do espaço e do texto, as mise-en-scènes destes iniciantes em direção, significa compreender e apreender as apropriações e matrizes estéticas que compõe, na atualidade, a sua visão estética e visão de mundo. Este trabalho objetiva, por fim, refletir sobre as estéticas da cena contemporânea, de forma a compreender como um conjunto de estudantes de teatro dialoga com os marcos cênicos da atualidade.
Palavras-chave: Espaço. Texto. Teatro Contemporâneo. Encenador.
 

ABSTRACT
This report brings to debate the spatiality and textualities drew up by young directors to their mise-en-scènes. These stagings are a result of her academic activity in the Theatrical Directing Practice I discipline, given in the first semester of 2011, in the course of graduation and degree in Drama at CEART/UDESC. The analytical set is formed by a total of thirteen stagings. These works are the starting point for a reflection about the spatiality and textuality in contemporary Drama through the point of view of these directors. The central matter may be defined as the search for comprehension of what is understood as space and textuality by these groups of directors. The space has to be comprehended beyond the scenographic structure, Spatiality as vision and movement is adopted here for analysis. The same can be perceived about the text. The perception being adopted here is in accordance with contemporary perspective of the text, thus, it is understood that all readable structures may constitute possible texts for the theatrical work. Analyzing the mise-en-scènes of these beginners at directing through the eyes of space and text, means to understand and capture the assumptions and aesthetic matrices which compose, currently, their aesthetic view and view of the world. This work objectifies, ultimately, to reflect on the aesthetics of the contemporary scene, in order to understand how a group of Drama students converse with the current scenic landmarks.
Keywords: Space. Text. Contemporary drama. Director.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
DA SILVA, Heloisa Marina. As narrativas pessoais na construção da cena teatral: o exemplo Proyecto Prometeu do Mapa Teatro de Bogotá. Florianópolis: UDESC; Capes; mestrado; BAUMGÄRTEL, Stephan. Atriz.
 

RESUMO
O presente trabalho se propõe a refletir sobre a exploração de dinâmicas artísticas que se estabelecem nas fronteiras entre ficção e realidade, a partir da experiência teatral Proyecto Prometeu, coordenada pelo grupo colombiano Mapa Teatro nos anos de 2002 e 2003 em Bogotá. Estabelecendo, assim, ponderações acerca dessa proposta de construção estética, que teve como mote de criação levantar discussões referentes à desapropriação que vinham sofrendo moradores do, hoje extinto, bairro Santa Inês a partir das impressões, lembranças e relatos pessoais desses antigos moradores. O presente trabalho analisa os modos e objetivos do uso das narrativas pessoais dos antigos moradores na construção das ações cênicas desse espetáculo.
Palavras-chave: Mapa Teatro. Ficção. Autobiografia. Teatro Latino-Americano. Memória.
 

ABSTRACT
This paper has the intention of making reflections about the exploration of artistic dynamics that are established at the boundaries between fiction and reality, from the theatrical experience Proyecto Prometeu, coordinated by the colombian group Mapa Teatro, in the years of 2002 and 2003, at Bogotá. Thereby establishing questions about this proposition of aesthetic construction, which had its original motto as building up discussions related to the expropriation suffered by residents of the presently defunct neighborhood of Santa Inês, from the impression, memories and personal reports of former residents. This paper examines the ways and goals of the use of personal narratives of former residents in constructing the scenic actions of this spectacle.
Key-words: Mapa Teatro. Fiction. Autobiography. Latin American Theater. Memory.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
DELGADO, Guilherme. A Historicidade nas Encenações de André Antoine. Rio de Janeiro: PPGAV-EBA-UFRJ; bolsista do CNPQ; mestrando; orientação de Ângela Leite Lopes. Encenador.
 

RESUMO
Esta comunicação pretende demonstrar as duas concepções de historicidade presentes na obra do encenador francês André Antoine. Em comum a estas duas propostas, há a recusa da ideia de “peça bem feita” – um conjunto de normas pré-estabelecidas, inalteradas independente do que estivesse sendo representado, que se pretendiam imutáveis e, portanto, a-históricas. Para Antoine, a historicidade era uma dimensão fundamental da encenação. Em um primeiro momento, isso pode ser percebido na sua fase como diretor do Théâtre Libre (1887-1894), quando montou diversos textos realistas, comprometidos com o ideário positivista do fim do séc. XIX (como os de Zola, por exemplo). Neste contexto, a arte se aproximava das ciências, especialmente as humanas, como a psicologia e a sociologia. O palco era um lugar possível para experimentos, para a verificação de hipóteses sobre o comportamento individual e social do homem. Nestas peças, os conflitos entre os personagens carregavam uma dimensão histórica, isto é, a vida presente era sempre vista como resultado da interação e do conflito entre forças históricas. Posteriormente, Antoine se tornou diretor do Théâtre Odéon (1906-1914), com o projeto de apresentar textos clássicos ao público (Shakespeare e Eurípides, por exemplo). Neste caso, se a historicidade não aparecia da mesma forma na dramaturgia, as propostas de Antoine foram responsáveis por dar uma dimensão histórica aos espetáculos. O objetivo era levar cada texto ao palco da maneira como ele teria sido originalmente apresentado. Assim, os clássicos eram inseridos em uma dimensão histórica mais ampla. Com isto, pretende-se demonstrar a profunda conexão entre pensamento histórico e encenação.
Palavras-Chave: André Antoine, Encenação; Historicismo; Théâtre Libre; Théâtre Odéon
 

ABSTRACT
This presentation intends to show the two conceptions of historicity in the work of the French director André Antoine. They have in common the refuse of the “pièce bien fait” idea – a group of pre-established rules, that cannot be changed, in despite of what was been presented. This rules intend to be unchangeable and, because of that, ahistorical. Antoine thought that historicity was a fundamental dimension of the mise en scène. In a first moment, this can be noticed during the time while he was the director of the Théâtre Libre (1887-1894), when he brought to the stage several realistic plays, compromised with the positivistic ideas of the end of the XIX century (as Zola’s, for instance). In this context, art came close to the sciences, specially the human ones, as the psychology and the sociology. The stage was a place where things could be experimented, where hypothesis about the human individual or social behavior could be verified. In these plays, the conflicts between the characters had a historical value, that means, present life was always seen as a result of the interaction and the conflict between the historical forces. After that, Antoine became the director of the Théâtre Odéon (1906-1914) with the project of presenting classic texts to the public (Shakespeare and Euripides, for example). Although historicity did not appear in the same way in these dramaturgies, Antoine’s proposals were responsible to give a historical dimension to these plays. The goal was to stage each text in the same way it would have been originally presented. Therefore, the classics were inserted in a larger historical dimension. So, the intention is to demonstrate the deep connection between historical thought and mise en scène.
Key-words : André Antoine; Mise en scène; Historicity; Théâtre Libre; Théâtre Odéon
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
FERREIRA, Ligia. Teatro biográfico: A experiência do Biodrama na Argentina. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Teatro UDESC; Aluno Mestrado; Bolsista CAPES; Professor Orientador André Carreira; Diretora e Atriz.
 

RESUMO
Este trabalho apresenta uma reflexão sobre o Biodrama, uma experiência teatral relacionada com o teatro biográfico desenvolvida na Argentina no começo do século XXI pela diretora Viviana Tellas, que buscou um meio de relacionar biografias e ficções. A referida diretora impulsionou o ciclo Biodrama: sobre La vida de las personas em Buenos Aires e convidou pessoas de teatro para trabalhar com o biográfico na cena. A idéia era explorar temas biográficos ou autobiográficos em consonância com os métodos teatrais utilizados por cada um dos diretores. Viviana Tellas pretendia colocar em cena objetos espetaculares que propunham cruzamentos do real transbordando no plano da ficção. O presente texto teoriza as noções existentes sobre esse tipo de teatro e destaca os principais elementos do biodrama, utilizando-se de algumas obras neste formato para iluminar as questões sobre o mesmo. Pretende-se com isso, discutir a cada vez mais constante aproximação do teatro à vida e a inserção de elementos do real no espaço da ficção
Palavras-chave: Biodrama. Biografias. Autobiografias. Realidade. Ficção.
 

ABSTRACT
This work present a reflection about the Biodrama, a theatrical experience related with the biographic theater developed in Argentina in the beginnings of the XXI century, by the director Viviana Tellas, which have sought a way to related biographies and fictions. This director promoted the cycle Biodrama: sobre La vida de las personas in Buenos Aires and invited persons of theater to work with the biographic in the scene. The idea was to explore biographic or autobiographic themes in line with the theatrical methods used by each one of the directors. Viviana Tella intended to put in scene spectacular objects which proposed crossings of real overflowing in the plan of fiction. The present text theorizes the notions existents about this type of theater and highlights the principal elements of Biodrama, using some works to illuminate the questions about this theme. Intend to discuss the constant approach of theater to live and the insertion of elements of reality in the space of fiction.
Keywords: Biodrama. Biographies. Autobiographies. Reality. Fiction.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
FINARDI, Ângela. A voz e sua constituição corpórea. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC ; mestranda em teatro; Orientadora: Prof.ª Dra.ª Maria Brígida de Miranda.
 

RESUMO
O presente artigo propõe uma reflexão acerca da constituição corpórea da voz, a partir das pesquisas de Jerzy Grotowski, Eugênio Barba e Luís Otávio Burnier. Tais teóricos trataram da voz e de sua integração com o corpo em suas pesquisas, buscando romper o dualismo corpo-mente na arte do ator. Tomando como referência Merleau-Ponty, a fenomenologia é utilizada para analisar o processo de trabalho com o texto falado no espetáculo kelbilin pelo ator Carlos Simioni.
Palavras-chave: Corpo. Voz. Kelbilin. Carlos Simioni.
 

ABSTRACT
This article proposes a reflection on the bodily constitution of the voice, from the research of Jerzy Grotowski, Eugenio Barba and Luís Otávio Burnier. Such theorists have dealt with the voice and its integration with the body in his research, attempting to break the mind-body dualism in the art of the actor. Making reference to Merleau-Ponty, phenomenology is used to analyze the process of working with the text spoken by the actor in the show kelbilin Carlos Simioni.
Keywords: Body. Voice. Kelbilin. Carlos Simioni.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
GADELHA, Carmem. O trágico e a contemporaneidade. Rio de Janeiro: ECO/UFRJ, Professor Adjunto IV; Dedicação Exclusiva.
 

RESUMO
Estudo do trágico e as possibilidades atuais de sua eclosão. Tomando por base dois aspectos fundamentais do modelo grego de tragédia – a política e a relação com os mitos e a transcendência -, há que verificar as condições contemporâneas para os desempenhos desses elementos balizadores. A pós-modernidade coloca em cena uma subjetividade descentrada, fato que abala as noções de corpo próprio, social e coletivo. Ao mesmo tempo, o capitalismo global precariza as relações de trabalho, estabelecendo novos modos de produção material e simbólica. A pesquisa pretende verificar modos de circulação da tragicidade em sua potência mesma, na derrocada de noções como a de ação teatral e a de personagem. Com isso, é imperativo o exame das trajetórias de tempo e espaço: suportes conceituais e materiais para o estabelecimento de narratividades. O trabalho se baseia em leitura sistemática da bibliografia que atravessa a tradição, a modernidade e a contemporaneidade. A frequência a espetáculos teatrais permite o mapeamento da situação atual através de breves estudos de caso. Tais observações alcançam também a performance. Modernidade e pós-modernidade têm, quanto a tempo e espaço da narrativa, as contribuições de Wagner e a obra de arte total, de um lado; de outro, a desmontagem da representação empreendida por Artaud. A trajetória do trágico é enfeixada, dos gregos até nós, pelo projeto humanista – seu nascimento e sua derrocada, as utopias e heranças atuais. Por tratar-se de trabalho em andamento, os resultados e as conclusões só se apresentam em bases provisórias, situadas pouco além, ainda, das hipóteses levantadas. Parte-se da premissa de que a tragédia grega surge do choque entre o arcaico e as novas inscrições da polis no tempo histórico (tradição X exigências do presente). A segunda premissa estabelece o conflito como condição da tragicidade (e do próprio teatro), mesmo que o gênero tragédia se faça ausente. Em terceiro lugar, temos, no atual desfazer-se da ação teatral, elementos que, por permanecerem ativos, permitem a identificação de processos trágicos. Segue-se daí o principal problema: a laminação de tempos fragmentados, os presentes superpostos e contíguos, que mal admitem a permanência do trágico. Nestas condições, resta seguir a trilha das inscrições históricas (instauração de um tempo espesso) efetivadas pelos movimentos sociais. Daí a reinvenção do trágico e suas possibilidades de verificação: figurações e reinvenções de formas da narratividade e do espetáculo teatral.
Palavras-chave: Trágico. Contemporaneidade. Tradição
 

SUMMARY TEXT
Study of tragic and current possibilities of its onset. Based on two fundamental aspects of the model of the Greek tragedy – the policy and the relationship with the myths and transcendence – we should check the conditions for contemporary performance guide for those elements. Post-modernity brings to a decentered subjectivity, a fact that undermines the notions of the body itself, social and collective. At the same time, global capitalism undermines working relationships, establishing new modes of material and symbolic production. The study investigates the tragic modes of circulation in its power itself, in the overthrow of concepts such as theatrical action and theatrical character. Thus, it is imperative to examine the trajectories of time and space: conceptual and material support for the establishment of narration. The study was based on a systematic reading of literature across tradition, modernity and contemporaneity. Attendance at theatrical performances allows the mapping of the current situation through brief case studies. Such comments also reach performance. As for time and space of narrative, modernity and postmodernity have contributions from Wagner and total work of art, on one hand and on the other, the disassembly of the representation undertaken by Artaud. The trajectory of the tragic is bundled, the Greeks to us, by the humanist project – its birth and its demise, the utopias and heritage today. As this is work in progress, results and conclusions are presented only on an interim basis, located just beyond, even, of the hypotheses. It starts with the premise that Greek tragedy arises from the clash between the archaic and the new entries of polis in historic time (tradition versus current requirements). The second premise establishes the conflict as a condition of tragic (and the theater itself), even though the genre is missing. Thirdly, in disposing of the theatrical action, we have elements, which remain active, allowing the identification of processes of tragic. It follows the main problem: the lamination of fragmented time, the present overlapping and contiguous, that barely acknowledge the permanence of the tragic. Accordingly, it remains to follow the trail of historical inscriptions (establishment of a thick time) executed by the social movements. Hence the reinvention of the tragic and the possibilities of verification: figurations and reinvention of forms of storytelling and theatrical performances.
Keywords: Tragic. Contemporariness. Tradition
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
GUILARDUCI, Cláudio. A cidade e a mulher na Belle Époque: o teatro de revista em São João del-Rei. São João del-Rei: UFSJ; Professor Adjunto.
 

RESUMO
Entre as últimas décadas do século XIX e as primeiras do século XX, o Brasil passou por importantes mudanças, transformando-se num país abolicionista, republicano e capitalista. Diante desse quadro e na busca de padrões europeizados para ingressar na lista de países civilizados foram impostas condutas comportamentais de acordo com as diretrizes, principalmente, francesas. O País buscava se aproximar dos ideais europeus através das mudanças físicas na cidade, aliando o gosto refinado, independente se era compatível com as especificidades do clima tropical, com toda a materialidade e o imaginário experimentados na Europa. A finalidade desse sacrifício era participar dos novos tempos. Para isso era necessário eliminar as marcas do passado que urdiram as tradições e, ao mesmo tempo, mitificar a civilização francesa para viver o melhor dos tempos, viver a Belle Époque. A cidade ideal estava pautada na concepção de que para abrir um novo tempo histórico precisava destruir o antigo, sob a égide do lema positivista ordem e progresso. A mulher, a partir desse espírito, também conquista importantes mudanças ao usufruir do espaço público, sendo vistas e desejadas pelos homens. Cidade e mulher pertencem a uma mesma natureza nesse momento de transformações. Um novo olhar no cotidiano é descoberto na cidade numa mistura de fetiche, exibicionismo e voyeurismo. A mulher associada à cidade evoca uma imagem de prazer, desejo e sedução: corpos, olhos e espaço urbano mantêm uma relação na conquista dos novos tempos. Em São João del-Rei também é possível perceber mudanças no cotidiano da cidade, por isso essa comunicação objetiva discutir a representação social do espaço urbano e da mulher nas peças de teatro de revista escritas e encenadas na cidade são-joanense entre os anos de 1893 a 1918. Desse período foram analisadas cinco peças: A mudança da capital (1893), de Modesto de Paiva; Terra Ideal (1915), de Tancredo Braga; O Gramophone (1916), de Alberto Gomes; Número Um (1917), de Durval Lacerda e, por fim, O meu boi fugiu (1918), dos autores Oscar Gambôa e Dr. Ribeiro da Silva. Para essa análise, além da concepção de História de Walter Benjamin e do entendimento de que a modernidade é um periódo histórico da antinatureza, a metodologia utilizada foi a das técnicas de montagem que o autor elaborou para pensar Paris. É importante frisar que a mulher é uma das figuras centrais do pensamento benjaminiano para discutir a cidade. É possivel indicar além do caderno Prostituição, Jogo do livro Passagens outros textos que evocam a figura feminina. Em suas lembranças de infância relatadas no livro Rua de mão única é com a figura da mulher que Benjamin toma conhecimento do seu corpo, constitui um saber sobre o Outro e também sobre a cultura.
Palavras-chave: Cidade. Mulher. Teatro de Revista. São João del-Rei
 

ABSTRACT
Between the last decades of 19th century and the firsts of 20th century, Brazil has passed through important changes, becoming into an abolitionist, republican and capitalist country. In front of this scenario and in a search of Europeanized standards, were imposed behavioral conducts according to these directions, mainly French. The country was searching to approximate to the European ideals by physical changes in the cities, allying the refined taste, independently of the compatibility with the specific tropical climate, to all this materiality and the “imaginary” experimented in Europe. The finality of this intense effort was participating into this “new era”. For that, it was necessary to eliminate the past marks, which have warped the traditions, and at the same time, to mystify the French civilization and live the best of this “era”, to live the “Belle Époque”. The ideal city was ruled on the conception that in order to open a new “historical era”, it was need to destroy the “ancient”, under the aegis of the positivistic motto “order and progress. The woman, from this spirit on, also conquers important changes by usufructing the public spaces, being seen and desired by the men. City and woman belong to the same nature in this transforming moment. A new look in the quotidian is discovered in the city, in a mixture of fetishism, exhibitionism and voyeurism. The woman associated to the city evokes a pleasure, desire and seduction image: bodies, eyes and the urban space keep a relationship in the conquest of the “new era”. In São João del-Rei, is also possible to percept the changes in the city quotidian, therefore this objective communication of discussing the social representation of the urban space and the woman on the “teatro de revista” plays written and performed in São João del-Rei between 1893 and 1918. From this period were analyzed five plays: Modesto de Paiva’s A mudança da Capital (1893); Terra ideal (1915), of Tancredo Braga; O gramophone (1916), of Alberto Gomes; Número um (1917), of Durval Lacerda and last, from the authors Oscar Gambôa and Dr. Ribeiro da Silva, O meu boi fugiu (1918). For this analysis, beyond the Walter Benjamin’s History conception and the understanding of that modernity is an anti-nature historical period; the methodology used was the assembling techniques in which the author elaborated to think of Paris. It is important to emphasize that the woman is one of the central figures in the “benjaminian” thought to discuss the city. It is possible to indicate besides the “Prostituição, Jogo” notebook from the book “Passagens”, other texts which evoke the female figure. In his childhood memories reported on the book “Rua de mão única” is through the woman figure that Benjamin discovers his body, acknowledges the other people and also culture.
Keywords: City. Woman. “Teatro de Revista”. São João del-Rei.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
LACERDA, Júlia Fernandes. “O rato no muro”: Decupando elementos textuais dramáticos e não-dramáticos. Florianópolis: UDESC. PPGT. Aluno mestrado; Stephan Arnulf Baumgärtel.
 

RESUMO
O presente artigo pretende realizar um estudo dramatúrgico da peça teatral da autora brasileira Hilda Hilst escrita no ano de 1967 e intitulada “O rato no muro”. Hilda Hilst foi uma escritora que produziu poucas peças teatrais em sua trajetória, sendo seu principal ramo a área da literatura em prosa e poesia. Esta pesquisa pretende efetuar uma análise do seu texto teatral para fomentar uma discussão em torno de sua escrita, sob diferentes perspectivas, a fim de problematizar questões como o status desse texto enquanto texto dramático; os traços de performatividade inscritos nele; a construção do personagem e a relação entre personagem e narrativa. A intenção aqui não é enquadrar a peça “O rato no muro” em um estilo teatral específico, mas analisar sua relação com diferentes estéticas teatrais.
Palavras-chave: Hilda Hilst. Dramaturgia. Análise de texto teatral. Teatralidade textual representacional e performativa.
 

ABSTRACT
The present article wants to analise the dramaturgic structures of the play “O rato no muro”, written by Brazillian author Hilda Hilst in 1967. Hilda Hilst is commonly known as a writer of prose and poetry, since she published only a few plays in her career. This analysis pretends to reflect on the characteristics of this playtext in order to create a discussion on her writing that problematizes its characteristics from different points of view, raising questions such as its status as a dramatic playtext, the performative traits written into its structure, the construction of character and its relation to the narrative structure. The intention is not to label the piece with a specific theatrical style, but rather to analyse its relation with different theatrical styles.
Keywords: Hilda Hilst. Dramaturgy. Analysis of the theatrical text. Textual theatricality between representation and performativity
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
MOREIRA, Carina Maria Guimarães. O Teatro e o Espaço Público: um olhar histórico sobre as relações entre o teatro e seu espaço. Rio de Janeiro: UNIRIO; doutoranda; bolsista FAPERJ; orientadora Profa. Dra. Beatriz Resende. Diretora Teatral.
 

RESUMO
A presente comunicação apresenta-se como um início de reflexão sobre a possibilidade de compreensão da intervenção estética/teatral no espaço público como uma forma política de atuação social do fazer teatral. Para tal, acreditamos que o primeiro passo é realizar o exercício de historicizar as relações entre Teatro e Espaço Público, procurando perceber como, na história do teatro, definir um espaço de representação é de alguma forma definir um controle sobre a representação.
Palavras-chave: Intervenção Teatral. Espaço Público. Lugar Teatral. Espaço Cênico.
 

ABSTRACT
The present communication is showed as an initial reflection about the possibility of comprehension of an esthetical /theatrical intervention in the public space as a political way of social action of the theatrical play. In order to accomplish this, we believe that the first step is to realize the exercise of historical relations between Theater and public space, trying to perceive how in theater’s history when defining the dramatization’s space it also means controlling this dramatization.
Key words: Theatrical intervention, public space, theatrical space, scenic space.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
NOSELLA, Berilo Luigi Deiró. Dramaturgia e História: duas abordagens possíveis. Rio de Janeiro: UNIRIO; doutorando; CNPq/CAPES; orientadora Profa. Dra. Maria de Lourdes (Beti) Rabetti. Iluminador Cênico.
 

RESUMO
A comunicação que aqui se apresenta propõe uma reflexão sobre as possibilidades de relações entre dramaturgia e história, fundamentalmente visando uma possível metodologia de análise da obra dramatúrgica. No caso específico, focar-se-ão duas formas distintas da referida relação: uma direta, na obra do dramaturgo Jorge Andrade; e outra indireta, na obra de Luigi Pirandello.
Palavras-chave: Dramaturgia e História. Luigi Pirandello. Jorge Andrade. Formação Teatral Moderna.
 

ABSTRACT
The present communication proposes a reflection about the possibilities of relationship between dramaturgy and history, fundamentally visioning a possible methodology of analysis of the dramaturgical work. In this specific case, there will be focus on two different forms of the mentioned relation: a direct one, in the work of the dramaturge Jorge Andrade, and an indirect one, in the work of Luigi Pirandello.
Key words: Dramaturgy and History, Luigi Pirandello, Jorge Andrade, Modern Theatrical Formation.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
OLIVEIRA, Erico J. S. As artes do espetáculo e as culturas: reflexões e práticas. Salvador: Universidade Federal da Bahia; Professor Adjunto I; Ator; Diretor.

RESUMO
Este artigo tem o propósito de refletir sobre as interfaces entre as artes do espetáculo e as culturas, levando em conta as várias formas de contato entre estes dois universos e os diferentes trânsitos durante a história, sobretudo a brasileira, que denotou ora maneiras de apropriação e contaminação de um para o outro em busca de uma identidade nacional, ora a exclusão e negação dos elementos culturais brasileiros em detrimento a uma visão “ocidental” de arte. Como estas relações complexas e político-ideológicas contribuíram para o pensamento sobre as teorias e práticas das artes cênicas, sobretudo no âmbito da academia no Brasil. Noções como cultura, cultura popular, artes cênicas, ocidente e novas epistemologias são fundamentais para seguir o fluxo reflexivo sobre este tema tão caro ao campo da história das artes do espetáculo.
Palavras-chave: Artes do Espetáculo. Teatro. Cultura Popular.

ABSTRACT
This article aims to contemplate the interfaces between the performing arts and the cultures, taking into account the different ways of contact among these two universes and the different periods in the history, specially in Brazil, denoting several ways of appropriation and contamination of each other in search of a national identity, sometimes to the exclusion and denial of Brazilian cultural elements attaching to much importance of “Western” view of art. How these complex, political and ideological relationships contributed to the thougths about the theories and the practices of performing arts, specially within the Academy in Brazil. Concepts such as culture, popular culture, performing arts, Western and epistemology are crucial to follow the reflexive current about this important subject to the history of performing arts.
Keywords: Performing Arts. Theatre. Popular Culture.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
OLIVEIRA, Mariana. Historiografia teatral hoje. Rio de Janeiro: PPGAC/UNIRIO; doutoranda; bolsista Capes; Elza de Andrade (professora orientadora). Atriz e professora.
 

RESUMO
O campo da historiografia teatral tem gerado, nos últimos vinte a trinta anos, uma série de discussões, com bibliografia disponível especialmente em língua inglesa (fruto de produção acadêmica inglesa e norte-americana). Pelo menos desde o lançamento de Interpreting the Theatrical Past: Essays in the Historiography of Performance (1989), organizado por Thomas Postlewait e Bruce A. McConachie, o debate tem se mantido aceso, com um bom número de publicações na área. Alguns títulos indicam tentativas de redefinição do trabalho histórico em teatro, atentando para novos desafios e novas intervenções críticas. De acordo com Bial e Magelssen, editores de Theatre Historiography: Critical Interventions (2010), há neste momento um olhar aguçado para a maneira como se deve escrever história do teatro. Os pesquisadores responsáveis pelos diversos artigos que compõem os livros citados definem e explicam esse tempo crítico: a disciplina estaria lutando por uma identidade profissional, para superar o baixo status a que esteve relegada por muito tempo, perdida numa espécie de não-lugar entre os estudos literários e a prática teatral. É como se a história do teatro, não referendada academicamente e tensionada em meio a relações conflituosas com outras disciplinas mais bem estabelecidas, procurasse afirmar-se; ao mesmo tempo, porém, busca redefinir-se. Talvez pareça paradoxal falar em redefinição de algo que nem mesmo consolidou sua identidade ou encontrou um espaço onde se enraizar. Qual seria, afinal, a tradição da qual a disciplina busca se diferenciar? Em suma, qual é a história da história do teatro? É exatamente sobre esta perspectiva histórica que se debruça o presente artigo, na tentativa de reunir alguns dos principais temas que animam os debates sobre historiografia teatral hoje. Entre eles, as questões da objetividade e da heteroglossia, da diversidade e inclusão de populações antes não historiadas, da resistência às biografias individuais e às narrativas nacionalistas, a discussão entre vieses formalistas e sócio-históricos, o enfrentamento das ideias de cronologia e periodização e, finalmente, o deslocamento da perspectiva dramatúrgica para a visão da cena e do espetáculo, com o incremento da iconografia teatral, novo campo de pesquisas também desenvolvido nas últimas décadas.
Palavras-chave: Historiografia teatral. História do teatro. Iconografia teatral.
 

ABSTRACT
The field of theatrical history has generated over the past twenty to thirty years a series of discussions which resulted in an amount of texts mainly available in English, considering that it is a result of British and American academies. At least since the launch of Interpreting the Theatrical Past: Essays in the Historiography of Performance (1989), edited by Thomas Postlewait and Bruce A. McConachie, the debate has remained vigorous, with a good number of publications in the area. Some titles indicate an effort to redefine historical work in theater, paying attention to new challenges and critical interventions. According to Magelssen and Bial, editors of Theatre Historiography: Critical Interventions (2010), there is now a sharp eye for the diverse manners that the history of theater may be written. The researchers responsible for the various chapters composing these books define and explain this critical time: the discipline is struggling for a professional identity, trying to overcome the subordinated position to which it has being relegated for a long time, lost in a sort of no-one’s land between the literary studies and theatrical practice. It is as if the history of theater, denied of academical esteem and squeezed between conflicting relationships with other more established disciplines, pursued to assert itself while, at the same time, sought to redefine itself. It may seem paradoxical to speak in redefining something that wasn’t even consolidated, lacking identity and roots of its own. What would be, after all, the tradition of a discipline which seeks to differentiate itself? In other words, what is the history of theater history? It is precisely around this historical perspective that this article focuses, in an attempt to gather some of the main themes that animate the debate on historiography theater today: objectivity, heteroglossia, diversity and inclusion of groups that weren’t previously historicized, resistence to individual biographies and nationalists narratives, formalist and socio-historic biases, chronology, periodization and, last but not least, the displacement of the dramaturgic perspective to a new scene and spectacle outlook, which coincided with the development of the theatrical iconography studies, a new field of research that has emerged in the last decades.
Keywords: Theatre historiography. Theatre History. Theatre iconography.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
PAIXÃO, Paulo. História da Dança em Contexto. Belém: Universidade Federal do Pará; Porf. Do Ensino Básico Técnico Tecnológico.
 

RESUMO
Este artigo visa relatar a experiência do ensino da História da Dança numa abordagem que considera o contexto. Tal experiência difere da perspectiva dominante que se restringe a estudar os fatos em si.
Palavras-chave: História. Dança. Contexto.
 

ABSTRACT
This article aims at reporting the experience of teaching History of Dance in an approach that considers the context. This experience differs from the dominant perspective that restricts itself to studying the facts themselves.
Keywords: History. Dance. Context.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–

PAULA, Leon de. Ecos d’A PAIXÃO Segundo Todos Os Homens, de Wilson Rio  Apa, em  Florianópolis.  Florianópolis:  UDESC; PROMOP; Doutorando; PPGT-CEART/UDESC; Profª. Drª. Vera Regina Martins Collaço. Ator, Diretor e Professor.

RESUMO
A  presente  comunicação  trata  —  a partir da  análise de depoimentos  dos participantes  do evento, bem  como  demais  documentos históricos  —  das relações  que  se  estabeleceram  entre atores  e espectadores acerca  das apresentações  do  espetáculo A PAIXÃO  Segundo Todos  Os  Homens, promovido em Florianópolis entre os anos de 1977 e 1987 por Wilson Galvão o  Rio  Apa.  Esta comunicação  faz parte  de uma pesquisa  mais  ampla, intitulada “ECOS DOS SERMÕES – A PAIXÃO Segundo Todos Os Homens, de  Wilson Rio  Apa,  em Florianópolis”, desenvolvida  e  apresentada como dissertação junto ao Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGT-CEART/ UDESC) em 2009.
Palavras-chave: Encenação. Espaços  Não-italianos.  História do Teatro Brasileiro.

ABSTRACT
This  communication deals  —  from the analysis  of statements  from the participants  of the event, as  well as  other historical  documents  — from relationships  established between actors  and  spectators about  the performances  of the  show A PAIXÃO  Segundo Todos  Os  Homens,  held  in Florianopolis between the years 1977 and 1987 by Wilson Galvão Rio Apa. This communication is part of a larger  study, entitled “ECOS DOS SERMÕES  – A PAIXÃO  Segundo Todos  Os  Homens,  de Wilson Rio  Apa,  em Florianópolis” developed and submitted as a dissertation by the Graduate Program in Theatre (PPGT-CEART/ UDESC) in 2009.
Keywords: Staging. Spaces Non-Italians. History of Brazilian Theater.

http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

————————————————————–

REGO, Isa Sara. Estudos da expressão “corpo efervescente”: uma proposta de Sally Banes. Salvador: Universidade Federal da Bahia; FAPESB; mestranda; Professora Orientadora: Ludmila Pimentel. Licenciada em Dança.
 

RESUMO
A expressão “corpo efervescente” aparece na obra Greenwich Village l963: avant-garde, performance e o corpo efervescente, de Sally Banes,para designar estudos históricos sobre as artes do espetáculo da década de sessenta, onde o corpo é o centro de todas as artes interligadas desse período. A proposta desse texto é conceituar essa expressão, dialogando com o conceito de “corpo múltiplo” elaborado por Edgar Morin (1921). Parte-se da seguinte questão: Como considerar a expressão “corpo efervescente”, objeto de investigação em artes, para problematizar conceitos sobre corpo? A partir do estudo introdutório da obra mencionada, pretendo discutir o conceito de “corpo efervescente”, elaborado pela Banes, e, ao mesmo tempo, investigar o caminho que a levou a propor tal expressão.
Palavras-chaves: Corpo efervescente. Artes do espetáculo. Sally Banes.
 

ABSTRACT
The term “effervescent body” appears in the book Greenwich Village l963: avant-garde, performance and body effervescent, by Sally Banes, to designate the historical studies on the performing arts of the sixties, where the body is the center of all the arts interconnected the period. The purpose of this paper is to conceptualize this expression, dialoguing with the concept of “multiple body” written by Edgar Morin (1921). It starts with the following question: How should the term “effervescent body”, the object of research in the arts, to question concepts about the body? From the introductory study of the works mentioned, I intend to discuss the concept of “effervescent body”, developed by Banes, and at the same time, investigating the path that led him to propose such an expression.
Keywords: Effervescent body. Performing arts. Sally Banes.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
RODRIGUES, Eder Sumariva. Ruth Escobar: uma ideia, diversos reflexos da radicalização do espaço teatral brasileiro. Florianópolis: PPGT/UDESC; Doutorando em Teatro; Orientadora Vera Collaço.
 

RESUMO
O presente texto tem como objetivo realizar uma reflexão sobre a contribuição dos encenadores internacionais trazidos por Ruth Escobar nas décadas de 1960, e seus posteriores desdobramentos na cena nacional. Produtora teatral de fundamental importância para o desenvolvimento do Teatro Brasileiro, Ruth Escobar contribuiu na oxigenação da estética teatral através das experiências ligadas à radicalização do espaço cênico em Cemitério de Automóveis (1967) e O Balcão (1968), ambas dirigidas pelo encenador franco-argentino Vitor Garcia, havendo, posteriormente, reverberação nos grupos de teatro brasileiros.
Palavras-chave: Teatro Brasileiro; Estéticas da Cena; Espaço Cênico.
 

ABSTRACT
This paper aims to reflect on the contribution of the international directors brought by Ruth Escobar in the 1960s, and its subsequent implications on the national scene. Theatrical producer of fundamental importance for the development of the Brazilian Theater, Ruth Escobar helped the oxygenation of the theatrical aesthetics because of her radicalizing experiences in the scenic space in Cemitério de Automóveis (1967) and O Balcão (1968), both directed by the Franco-Argentinian director Victor Garcia, with later reverberation in the Brazilian theater groups.
Keywords: Brazilian Theater, Aesthetic of the Scenes, Scenic Space.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
SANTOLIN, Rosane Faraco. O Estúdio de Ópera do Teatro Bolshoi: reflexões acerca da prática de Stanislavski no trabalho do cantor-ator. Florianópolis: PPGT/UDESC; mestranda em Teatro; Professora Orientadora Vera Regina Martins Collaço.
 

RESUMO
O presente artigo tem como objetivo refletir sobre as práticas realizadas por Constantin Stanislavski no Estúdio de Ópera do Teatro Bolshoi no treinamento dos cantores-atores. Dessa forma, serão analisados exercícios propostos pelo diretor a estes artistas, assim como seu discurso sobre o trabalho operístico. Stanislavski defendia uma relação de unidade entre o canto, a música e a encenação e propôs um desenvolvimento cênico ao cantor de ópera que parte da música e de seus estímulos para então chegar-se ao papel.
Palavras-chave: Ópera. Stanislavski. Teatro Bolshoi.
 

ABSTRACT
This article aims to reflect on the practices performed by Constantin Stanislavski at the Opera Studio of the Bolshoi Theater in the training of the singer-actors. Thus, it will be analyzed exercises suggested by the director to these artists, as well as his speech on the operatic work. Stanislavski advocated a unity relationship between singing, music and staging and proposed a scenic development to the opera singer that comes from the music and its stimulus so then to get to the role.
Key-words: Opera. Stanislavski. Bolshoi Theater.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
SANTOS, Gláucio Machado. O diretor teatral como empreendedor: perspectiva histórica e sugestões de formação. Salvador: Universidade Federal da Bahia; Professor Adjunto nível II. Ator, produtor e diretor teatral.
 

RESUMO
Esta comunicação compõe uma reflexão transdisciplinar baseada em aspectos históricos e profissionais da atividade teatral. A discussão abrange a evolução dos meios de produção, em paralelo à consolidação de mercados culturais, e aponta para a necessidade de ampliação desses conhecimentos nos currículos dos Bacharelados em Artes Cênicas no Brasil. A observação busca analisar as interseções e as fronteiras entre a criação artística e a produção de espetáculos. Para essa finalidade, a pesquisa faz um levantamento de dados históricos acerca do diretor de teatro na condição de líder de uma empreitada cultural. O relato inclui descrições de períodos antigos mas dá ênfase às práticas recentes no Brasil. Com isso, o trabalho pretende chamar atenção para novos conteúdos nucleares de formação, com o intuito de ampliar o escopo acadêmico dos estudantes de direção frente aos desafios do mercado teatral brasileiro.
Palavras-chave: Encenador. Grade curricular. Mercado teatral.
 

ABSTRACT
This paper compounds a transdisciplinary reflexion based on historical and professional aspects of Theater activity. The discussion encloses the production means evolution, parallel to the cultural markets consolidation, and points to the increase necessity of such knowledge in the Bachelor of Arts Curricula in Brazil. The observation intends to analyze the borders and the intersections between the artistic creation and the play production. For this aim, the research surveys historical data concerned about the play director abilities as a cultural enterprise leader. The report includes descriptions of ancient periods but gives emphasis on recent practices in Brazil. Thereby, the work intends to call attention for the new core learning contents in order to improve the play directing student academic scope face the Brazilian theater market challenges.
Keywords: Play director. Curriculum. Theater market.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
SILVA, Newton Pinto da. Vestígios da cena: Porto Alegre – Anos 1980. Porto Alegre: PPGAC/UFRGS; Jornalista e mestre em Artes Cênicas.
 

RESUMO
O artigo Vestígios da cena: Porto Alegre – Anos 1980 apresenta os resultados da dissertação Palcos da Vida: o vídeo como documento do teatro em Porto Alegre nos anos 1980, que investiga processos de experimentação teatral a partir de registros em vídeo realizados pela TVE/RS. São enfocadas as peças A Mãe da Miss e o Pai do Punk (Luiz Arthur Nunes), A Verdadeira História de Édipo Rei (Grupo Gregos & Troianos), Escondida na Calcinha (Patsy Cecato), Império da Cobiça (Grupo TEAR), O Ferreiro e a Morte (Grupo Teatral Face & Carretos), Ostal (Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz) e Tangos e Tragédias (Hique Gomez e Nico Nicolaiewsky). Constatou-se que o campo teatral caracterizava-se pelo convívio de formas cênicas marcadas pela diversidade de propostas, de estilos e hibridismo de gêneros.
Palavras-chave: Teatro. Vídeo. Documento
 

RÉSUMÉ
L’article Traces de la scène: Porto Alegre – Années 1980 présente les résultats de la thèse Les scènes de la vie: le vidéo en tant que document sur le théâtre qui étudie les processus de la production et de l’expérimentation théâtrale à partir d’enregistrements vidéo réalisés par TVE/RS. Les spetacles analysés sont A Mãe da Miss e o Pai do Punk (mise en scène par Luiz Arthur Nunes), A Verdadeira História de Édipo Rei (Troupe Gregos & Troianos), Escondida na Calcinha (mise en scène par Patsy Cecato), Império da Cobiça (Troupe TEAR), O Ferreiro e a Morte (Troupe Face & Carretos), Ostal (Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz) e Tangos e Tragédias (de Hique Gomez et Nico Nicolaiewsky). On constate que le domaine abordé est caraterisé par la coexistence des plusiers mouvements dramatiques, marqués par des propositions et styles les plus divers et l’hybridité des genres.
Mots clés: Théâtre. Vidéo. Document.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png

 

————————————————————–
SUDARE, Lívia. Considerações a cerca da pesquisa sobre teatro musical no Brasil. Florianópolis: UDESC. Aluna mestrado; Orientadora: Vera Collaço. PPGT.
 

RESUMO
Esta comunicação tem por meta expor as dificuldades encontradas pelo pesquisador que busca estudar o teatro musical brasileiro. Neste ínterim, as pesquisas nesta aérea tendem a esbarrar em entraves de cunho bibliográfico, haja vista que ainda permanece como campo de estudos pouco explorado. Os estudos voltados para o Teatro de Revista, por exemplo, tem mostrado que o teatro musical é um objeto de estudo que agrega não somente o conhecimento estético de um gênero teatral, como também intenso relacionamento com seu contexto histórico, o que demonstra sua importância enquanto objeto de pesquisa. Intenta este trabalho, mostrar que para que se dê andamento a uma pesquisa nesta área, é necessário o amplo trato das fontes primárias tais como documentos oficiais, textos dramatúrgicos, imagens de espetáculos, matérias da imprensa, etc. Compreender como através de um desejo de conhecimento sobre um ponto específico, é possível traçar as linhas gerais de uma pesquisa.
Palavras- chave: Teatro Musical. Teatro de Revista. Pesquisa histórica.
 

ABSTRACT
This paper has the goal of exposing the difficulties found by the researcher who aims to study the Brazilian Musical Theatre. In this matter, the researches upon this area usually meet with bibliography issues, considering that it still remains as an almost unexplored study field. The studies concerning the Teatro de Revista for example, has shown that the musical theatre is a study matter which count up not only aesthetic knowledge of a theatrical genre, but also an intense relation with it’s historical context, proving it’s importance as a research object. This paper also intends to demonstrate that in order to a research in this matter follows through, it is necessary the broad dealing with primary sources such as official documents, dramaturgical texts, show pictures, press articles, etc. Understand how it is possible, through an urge of knowledge about a specific point, to delimitate the course of a research.
Keywords: Musical Theatre. Teatro de Revista. Historical research.
http://portalabrace.org/memoria/images/115.png